Vi fortsätter undersökningen om vad den optimala systemstorleken är för olika spelformer med V5, en vissnande blomma i ATG:s bukett av streckspel. Denna spelform har funnits sedan 1960 så det handlar om en riktigt ärrad krigsveteran som inte har många förespråkare nu för tiden och antagligen skulle må bra av en reformering, t ex genom ett ökat radpris för att justera mot inflationen eller att man återinför något liknande ett TV-sänt Riks-V5 igen.
Vi har simulerat de automatgenererade systemen som vi kallar för Skoinfo Boy med olika radantal under ett år och vi vill poängtera att det därmed inte är någon vetenskaplig undersökning och inte statistiskt säkerställt då det krävs fler omgångar för det men att det kanske kan det vara en liten fingervisning.
Villkor
- V5 arrangeras inte lika ofta som V4 på våra travbanor som ligger omkring ett tusental omgångar men det är inte långt därifrån. Resultatet är därmed någorlunda pålitligt.
- V5 är en spelform som är äldre än ATG själva och som introducerades först inom galoppen och togs sedan över av travsporten 1960 som det första spelet utöver Vinnare och Plats. Det var viktigt för travets växande popularitet som det TV-sända Riks-V5:an under 70-talet.
- V5 handlar om att hitta vinnarna i fem lopp med ett radpris på 1 SEK. Radpriset har varit oförändrat under mer än 50 år och det har därmed gått från att vara en utmanande riksangelägenhet till ett streckspel som ofta står i periferin av en normal tävlingsdag.
- Det finns ingen Jackpot så alla pengar delas ut varje omgång men till skillnad från andra enklare streckspel som V3 och V4 så är det 35% i spelavdrag istället för 25% vilket gör att det är svårare att vinna i längden.
- Omsättningen är något högre per omgång för V5 än V4 i snitt men de är inte långt ifrån varandra så det är inget spel där man ska förvänta sig att bli miljonär över en natt.
- Vi genererar alltid fram rakt matematiska system baserade på skoinformation med en spik och antalet rader som anges är inte exakt utan vid det radantal då vi slutar att lägga till fler hästar.
Diagram
Analys
- Det är ganska lätt att se att det är jobbigt att slå spelavdraget inom V5 med någon större marginal men att det samtidigt inte är någon punkt när systemen förlorar några betydande summor heller, åtminstone inte innan vi når uppemot 3 000 rader eller mer. Därefter ser man på kurvan att kvaliteten på spikarna har hämtat ut maximalt värde och att det är en ren förlustaffär.
- Det finns två toppar i grafen ovan, den första är väldigt tydlig runt 600 rader som bygger på många små vinster men där nettoresultatet ändå slår spelavdraget. Det säkraste sättet att spela V5 matematiskt med en spik är sannolikt omkring 600 rader eller system liknande 1x3x5x6x7.
- Den andra toppen runt 2 000 rader kan vara mer av en anomali. Det bygger visserligen på hela 168 V5-vinster under året men det är en eller två vinster på ett par hundra tusen kronor vardera som gör att resultatet sticker i höjden och det är något slumpmässigt om och när man träffar dem och hur stora de blir. Om man ska spela V5 för att försöka träffa storvinster så är det sannolikt i vattnen runt 2 000 rader som man ska fiska med system liknande 1x3x7x9x11.
- Över 3 000 rader så verkar inte utdelningarna i snitt räcka till för att slå spelavdraget.
Slutsats
Det är svårt att spela V5 med några större framgångar men det är heller aldrig någon större förlustaffär om spikarna och rankingen håller tillräckligt hög kvalitet och man håller sig under 3 000 rader i snitt. Det är antingen system runt 600 rader eller 2 000 rader som gäller men vi rekommenderar främst att spela omkring 600 rader då det är mer statistiskt säkerställt med fler vinster.
Skoinfo Boy V5 som redovisas på hemsidan under System har genererats med precis 600 rader, vilket ligger mitt i den första toppen i diagrammet ovan, och det har gett ett nettoresultat på 58 591 SEK vilket är ett godkänt resultat med tanke på omständigheterna.