V6 – en utmaning även när man spelar i sexrättspotten

Vi har simulerat de automatgenererade systemen som vi lite skämtsamt kallar för Skoinfo Boy med olika radantal under ett år för att se om vi kan hitta den optimala systemstorleken för olika streckspel. Vi vill återigen poängtera att resultaten nedan därmed inte är statistiskt säkerställda på något sätt då det krävs fler omgångar för det men vi hoppas att det kan vara en liten fingervisning.

I nästa kapitel så tänkte vi skriva om V64 men eftersom vi spelar V6 endast in i sexrättspotten för både V64 och V65 och saknar lite rapportering för V65 så slår vi ihop dem till ett inlägg som vi helt enkelt kallar för V6. Observera att det saknas ordentlig resultatrapportering för omkring två dussin V65Xpress-omgångar vilket gör att endast insatsen räknas och V65-diagrammen nedan alltså borde visa ett bättre resultat.
v65-10 000 rader

Villkor

  • Det arangeras något fler V64- än V65-omgångar per år och det handlar om ett par hundra omgångar vardera. Om V64 eller V65 arrangeras i utlandet så räknas omgångarna bort i den här sammanställningen då det saknas skoinformation.
  • V65 startade samtidigt som ATG grundades redan 1974 och var länge mycket populärt som en del av Tipsextra innan V75 tog över på 90-talet. V64 lanserades 1999 och har därmed en betydligt kortare historia men har högre omsättning per omgång nu för tiden även om det egentligen är en ganska misslyckad spelform i grunden där det mest skyfflas vidare Jackpotpengar som småspelarna går miste om.
  • V64 arrangeras varje vardag som det inte är V86 eller V75 och V65 arrangeras i perioder på onsdagar parallellt med V86 och vanligtvis på fredagar, lördagar och söndagar. V65 får nöja sig med att vara huvudrätt till den sena lunchen på fredagar och söndagar samt efterrätt på lördagskvällen och omgångarna håller därför antagligen mer ojämn kvalitet vilket kan ge lägre utdelningar i snitt. V64 i sin tur innehåller ofta kval- och årgångslopp och liknande som också kan göra omgångarna favoritbetonade.
  • Både V64 och V65 kostar en krona per rad och har återbetalning för fem rätt för V65 samt fem rätt och fyra rätt för V64 (vi rekommenderar dock som sagt starkt att spela V6). Det är samma radpris men en extra avdelning jämfört med V5 vilket gör att spelet snabbt blir dyrt att lämna in. Spelavdraget är fortfarande 35% och fördelningen mellan prispoolerna är 40-20-40 för V64 respektive 50-50 för V65.
  • Att endast spela in i sexrättspotten, dit alla Jackpottpengar går utan att bidra till Jackpott till nästa omgång, är givetvis fördelaktigt för både V65 och V64 men mer fördelaktigt för V64 med tanke på fördelningen mellan prispoolerna. V64 är dessutom en spelform där det haglar Jackpottar (se t ex längst nere här) ungefär varannan omgång i snitt då utdelningarna på fyra rätt ofta faller under gränsen för vad som betalas ut, vilket gör V6-spelet ännu mer attraktivt där.
  • V64/V65 omsätter omkring en miljard kronor och ökade i omsättning under 2013/2014. Det är bland de största spelen bakom V75 och Dagens Dubbel.
  • Vi genererar alltid fram rakt matematiska system baserade på skoinformation med en spik och antalet rader som anges är inte exakt utan vid det radantal då vi slutar att lägga till fler hästar.

Diagram – V64 (V6)

Skoinfo_Boy_V64_2014-08-01_-_2015-07-31_1
Skoinfo_Boy_V64_2014-08-01_-_2015-07-31_2

Analys – V64 (V6)

  • Observera att diagrammen ovan bygger på samma siffror men för tydlighetens skull har olika skala för antalet rader på X-axeln.
  • I det första diagrammet kan vi se att det ser ut som en sinuskurva som pendlar upp och ner utan tydliga tendenser förutom möjligtvis ett positivt resultat runt 2 500 rader med system liknande 1x3x5x5x5x7. Spel under 2 500 rader går i princip plus minus noll med tanke på hur mycket högre insatser vi spelar med här och samma sak gäller för system upp emot 5 000 rader.
  • Mellan 10 000 och 30 000 rader så ser vi ett stort lyft upp över en miljon kronor i nettoresultatet och detta bygger inte på någon enstaka vinst utan en mängd vinster runt ett par hundra tusen kronor.
  • Över 30 000 rader så räcker inte utdelningarna till för att täcka de höga insatserna. Det är trots allt bara drygt hälften av omgångarna som betalar mer än 10 000 SEK för sex rätt.

Diagram – V65 (V6)

Skoinfo_Boy_V65_2014-08-01_-_2015-07-31_1
Skoinfo_Boy_V65_2014-08-01_-_2015-07-31_2

Analys – V65 (V6)

  • Även dessa diagam bygger på samma siffror men har för tydlighetens skull olika skala för antalet rader på X-axeln.
  • Nettoresultatet för V65 (V6) är i princip negativt över hela linjen men eftersom vi saknar resultatrapporteringen för ett flertal V65Xpress-omgångar så drar vi inte så stora växlar på det.
  • Det vi kan konstatera är att diagrammen har ett lyft vid ungefär samma systemstorlek som V64, runt 3 000 rader samt mellan 15 000 och 20 000 rader.
  • Över 20 000 rader så bär det av rakt utför och det spelar ingen roll hur många hästar vi fortsätter att gardera med.

Skoinfo_Boy_V64V65_2014-08-01_-_2015-07-31_roi

  • För att jämföra V65 med V64 så visar vi en separat logaritmisk graf för återbetalningen per satsad krona för de båda spelen. Observera att kurvan för V65 antagligen skulle ha legat ett snäpp högre upp med komplett resultatredovisning och att de då faktiskt till viss utsträckning hade liknat varandra.
  • Man kan också genom denna graf konstatera att system strax över 1 000 rader (eller 10^3 som det anges ovan) är bland de minst fördelaktiga att spela per satsad krona för både V64 och V65.

Slutsats

V64 och V65 med sex avdelningar och en krona i radpris är inga billiga spel att lämna in. Vi ser potentialen i spelformen när man spelar endast för sex rätt och lämnar in system över 10 000 rader eller 1x3x5x7x9x11 vilket är betydligt dyrare än vad de flesta har råd med. Där finns det stora pengar att spela om.

Skoinfo Boy V64/V65 som redovisas på hemsidan under System har genererats med 1 400 rader vilket man kan konstatera inte är några optimala systemstorlekar i diagrammen ovan. Nettoresultatet är 7 394 SEK för V64 och -58 505 SEK för V65. Vi kommer överväga att öka till 2 500-3 000 rader i framtiden då 10 000 rader är lite mycket att spela varje dag. För att träffa högvinster så krävs det dock en suverän ranking, mirakel eller insatser i den storleken… eller att man spelar Joker med reducerade system eller liknande.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

eighteen − nine =